8 juletrær



Jeg har åtte juletrær skjønner du. Damen foran meg i interiørbutikken, snakker med damen bak disken. Tydelig stolt, og opptatt av at hun har fått ennå en fin julepynt til en samling som sikkert vokser seg større for hvert år som går, og som snart skal taes frem igjen. Mannen hennes står utålmodig og venter utenfor butikken, med det åttende juletreet, i  plast og klar til å taes hjem for dekorering.

Hvilken glede har ikke denne damen av sin hobby og sin trang til å pynte, og til og med kanskje overpynte åtte juletrær? Jeg tenker da på hva er det som får en person til å gi innhold og mål og mening i sitt liv med overivrig julepynting? Vi skal ikke kimse av det. Trolig er det både hyggelig og gir god stemning i huset, og kanskje det ikke er så mye mer som skjer i livet ellers som gjør at dette blir så viktig. Hvorfor ikke tenker jeg, før jeg så tenker videre på saken. Det må være et sykdomstegn. Det må mangle noe. Eller hvorfor ikke, jul er jo det beste som er og er man glad i juletrær hvorfor bare holde seg til ett?

Hvor mange har du? Jeg har faktisk to. Et i stuen og et til gjestene så de har det hyggelig. Fra jeg fikk mitt første juletre av min bestefar som fireåring har jeg elsket magien med å sovne til et fint pyntet tre med koselige lys. Drømmen om å våkne til noe spennende, en pakke under treet. Ofte fra julenissen, og avogtil dukket det opp et brev også. Julenissen hadde vært der mens jeg sov.. Julemagi kaller jeg det, og jeg kan fortsatt kjenne den gode og trygge stemningen så mange år etter og den spente følelsen.

Jeg må erkjenne at forstår den godt voksne damen som elsker magien ved julen og juletrær. Kanskje hun hadde den samme opplevelsen fra hun var barn? Min magiopplevelse startet med min elskede bestefar som kom med det første treet. Du kan se gleden i bildet. I dag er det ikke juletre på mitt soverom, men jeg savner det. Tror bedre halvdel ikke ser samme magien, men det er fortsatt en drøm og kanskje blir det tre juletrær i år hos meg om jeg skal ta litt læring av historien.

Håper i hvert fall damen med åtte trær og alle andre får deilig jul. Utfordre din barneglede og følg din juledrøm i år!  GOD JUL 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Skulle så gjerne vært her - My happy place